Deze middag ben ik even de stad in geweest met Jelena, mijn buddy. Ze kon me veel vertellen over Riga en haar inwoners. Het schijnt dat de Letten absoluut geen voorstander waren voor de toetreding tot de Europese Unie. Er is zelfs gesjoemeld met de uitslag. Er zijn in Nederland veel mensen die zich, naast Nederlander, ook Europeaan voelen. Hier leeft dat totaal niet, en zijn de mensen eigenlijk diep ongelukkig. Ook al werden ze vroeger bezet door Rusland; toen waren de meeste mensen nog gewoon aan het werk, en werden er spoorlijnen en autowegen aangelegd. Letland heeft op dit moment ongelooflijk last van de crisis. Veel mensen die in de buitenwijken wonen moeten rondkomen van 200 euro per maand, terwijl hun leven er rooskleuriger uitzag toen de Russen nog aan de macht waren. Dit blijkt ook uit de taal die ze in de stad spreken. Eigenlijk praat niemand Lets, alles wordt in het Russisch besproken. Ook de Letse variant van de Metro verschijnt gewoon in het Russisch.

Vele Letse vrouwen schijnen zoals kinderen te zijn; “ik wil dat hebben!”. Vrouwenemancipatie staat hier op een laag pitje, en als een vrouw iets nodig heeft, zal haar man het voor haar kopen. Het lijkt wel of alle vrouwen continu willen laten zien dat ze knapper zijn dan een ander. Jelena vertelde me dat veel vrouwen voornamelijk om dit competitie element enorm arrogant zijn.

Voor toeristen lijkt het hier een perfecte wereld, maar na de verhalen van Jelena besef ik steeds meer dat de mensen hier eigenlijk niet eens echt zo gelukkig zijn.

Ook al waren de verhalen deze middag niet al te positief, toch was het erg gezellig! Bij een bekende Letse koffieketen hebben we een heerlijke karamel cappucino gedronken, en ik heb voor het eerst kennis gemaakt met Russische pannekoekjes met karamelsaus. Nou, daar heb ik echt geen woorden voor, wat was dat ongelooflijk lekker zeg!

Hmmm!


Even wat anders… Dit is een deel van een brug in een groot park vlak achter mijn kamer. Het is traditie om een slot aan het hek te hangen na een trouwerij. Op alle sloten staan namen en data, en zowat de hele brug hing er vol mee!

Geef een reactie

