Crimineel Riga, deel II

En maar denken dat de brute beroving in het tunneltje alles was… Nee, ik ga nog even verder over Riga en haar criminaliteit! Vorige week ben ik met Stevany en Marta, een Letse klasgenote, naar het politiebureau geweest om aangifte toen doen van diefstal van Stevany haar telefoon. Waar we nu toch weer terecht kwamen… Het kantoor zag er uit als een corrupt politiekantoortje uit een slechte Russische film. Aan de muur hingen foto’s van vermiste jongeren, allemaal met lege blikken, alsof ze op het moment dat de foto genomen werd al wisten wat hen later zou overkomen. Verder hing er nog een foto van een zwerver, volgens mij was hij al dood… De meeste politieagenten konden geen Engels, dus er moest speciaal iemand bij gehaald worden die Stevany verder kon helpen. Het duurde een hele poos, maar na verloop van tijd is het de agent toch gelukt een rapport op te stellen. Er liepen heel wat vreemde mensen rond, die duidelijk niet allemaal zonder strafblad door het leven gaan. Vlak voor we wilden vertrekken werd er een jonge blonde vrouw op sokken binnengebracht. Ze had make-up over haar hele gezicht zitten, dus het was duidelijk dat ze had gehuild. Ze werd van de ene naar de andere kamer gebracht, en uiteindelijk zelfs in de boeien geslagen. Wat een aparte sfeer hing daar.. Dus, Stevany haar telefoon was gestolen, maar dat was nog niet alles. Fien haar tas is gestolen toen ze even niet oplette, en Marta haar jas was eerder die week al gestolen. Maar dit is nog niet alles! Toen Stevany en ik op een donderdagavond nog even door het hotel dwaalden hoorden we geschreeuw buiten, en wat bleek, er was een vechtpartij gaande. Vanaf het balkon konden we op veilige afstand naar de vechtende menigte kijken. Al snel kwam er een politiebusje aan, waarna iedereen alle kanten op rende. Een minuut later, toen de politie uit het zicht verdwenen was, begon het weer van voren af aan. Tim, een Letse klasgenoot, vertelde ook nog iets vervelends. Toen hij vorige week in de bus zat werd hij getuige van een schietpartij, zomaar, op klaarlichte dag. Twee mensen raakten gewond, en hij had geluk dat hij net een paar seconden voordat er geschoten werd op een andere plaats in de bus was gaan zitten. Zo zie je maar weer, Riga is niet zo veilig als het in eerste instantie leek. Ook al lopen er hier enorm veel politieagenten rond, er gebeuren nog steeds genoeg dingen die eigenlijk niet horen te gebeuren. Dan vergeet ik het ergste nog! Vrijdagavond was er een feestje in ons hotel, wat erg gezellig was met alle studenten. Een van de toekomstige doktoren, een jongen uit Keulen, had het wel erg bond gemaakt, en vertrok straalbezopen richting de stad om daar nog wat dieper in het glaasje te kijken. Hij was zo in de war dat hij de sleutels van zijn appartement aan Stevany had gegeven, gewoon, zomaar. Omdat hij zo ongelooflijk dronken was besloten Justus, Stevany en ik hem om te zoeken. Eerst zijn we naar zijn appartement gegaan; maar daar was hij niet. Nadat Stevany Justus en mij had opgesloten in het gebouw (ja, je hebt een sleutel nodig om er uit te komen, dat kan ik me nog maar al te goed herinneren van de vorige keer, hehe) vervolgden we onze weg richting de stad. In een volle club, waar Justus niet naar binnen mocht omdat hij sportschoenen aan had, stond het vol geblondeerde en zweterige mensen, en tussen de menigte zag ik eindelijk onze zatte lat staan. Hij was zo blij om me te zien dat hij me optilde en tien keer ronddraaide. Ja, en dat is niet zo slim als je dronken bent. Hij zette me uiteindelijk neer, maar precies op een poezelig, fragiel Lets voetje van een lelijk nep-blondje. Toen waren de rapen gaar! Ik werd door deze bitchy persoon bij mijn arm gepakt en uitgescholden van hier tot Tokio. Ja, in het Lets, dus ik snapte er niks van. Toen ze me eindelijk los liet keek ze me vuil aan en pakte me prompt weer beet. Auw, een verdraaide pols was het gevolg. Ze daagde me uit om te vechten, maar daar heb ik gelukkig niet aan meegedaan. Uiteindelijk hebben we de lallende Duitser mee naar huis kunnen krijgen en was het tijd om te gaan slapen. Wat een gebeurtenissen hier. Niet ongerust worden mensen!

Geef een reactie

