Russische markt

Wat ik nu toch allemaal weer gezien heb… Ik kom hier nog steeds iedere dag ogen tekort! Zaterdagochtend zijn Stevany en ik naar twee markten geweest. We begonnen met de “Bazars Berga Bazara”, een paar minuten lopen vanaf ons “huis”. We hebben onze ogen uitgekeken toen we alle Soviet medailles en NSDAP speldjes zagen liggen. Verder werden er veel oude Russische boeken verkocht. Wat me het meeste angst aanjaagde was een oud hoofddeksel, vroeger gedragen door een gezaghebbend persoon uit de Sovjet tijd. Wat een macht straalde dat ding uit, brrr! Na nog wat kraampjes te hebben bekeken met verse producten van Letse boerderijen (lees: varkensneuzen), vervolgden we onze weg naar de Latgales markt. Deze bevindt zich ten zuiden van de zeppelin hangars. Wat ik op deze markt heb gezien ging mijn pet teboven; metershoge torens vol zooi. Echt waar, alles, maar dan ook alles lag vol met oude meuk. Verder viel het me op dat er enorm veel gebruikte telefoons en camera’s verkocht werden. Mijn ANWB gids had me al gewaarschuwd, “Als er in Riga iets van u gestolen wordt, dan zou u het zomaar eens op de Latgales-markt weer kunnen terugvinden”. Ook op deze markt werden veel dingen uit de gitzwarte Sovjet periode verkocht; heel indrukwekkend om te zien. Net toen we de markt wilde verlaten kwamen we een aantal toeristen tegen. Ik zag het meteen, Nederlanders! En verduld Bartje, ik had nog gelijk ook. Ik kreeg meteen de sterke drang om met ze te praten, en dat was erg fijn, vooral op zo’n louche Russische markt waar ik alleen maar Russisch gebrabbel had gehoord. Een van de toeristen vertelde me dat het niet aan te raden was om op deze markt foto’s te maken. “Zodra ze hier zien dat je foto’s maakt slaan ze je compleet in elkaar. Er worden nogal wat gestolen dingen verkocht, dus ze hebben liever niet dat dat wordt vastgelegd”. Wow… en dat nadat ik stiekem twee filmpjes had gemaakt… M’n camera kwam mijn jaszak dus eventjes niet meer uit! Voor wie interesse heeft in mijn filmpjes (die ik dus maar niet online ga zetten), kom gerust eens langs als ik weer thuis ben!

Hieronder een paar foto’s van de weg naar de Latgales-markt. De triestheid straalt er van af, maar dit is nog niks vergeleken met de indrukken die ik op de markt zelf heb opgedaan!

Geef een reactie

