Een weekendje leuke dingen doen

Vorig weekend ben ik naar de dierentuin van Riga geweest. Ik denk dat ik daar binnenkort wel wat foto’s van online plaats. Vlak naast het dierenpark ligt een enorm meer; Ķīšezers. Stevany en ik besloten om daar eens een stukje te gaan wandelen. We namen tram nummer elf tot aan de een-na-laatste stop. Onderweg kwamen we langs immense begraafplaatsen; erg indrukwekkend. De Letten zijn fanatieke begraafplaats bezoekers. Overal staan kraampjes met bloemen en naast ieder goed verzorgd graf staat een stoeltje of bankje. Een eindje verderop staat een lange grijze muur welke me een beetje deed denken aan de Berlijnse muur. Her en der waren wat oude verlaten barakken achter de muur te spotten. Ik voelde meteen dat hier vroeger minder prettige dingen hadden plaatsgevonden. Naderhand kwam ik er achter dat het het voormalige kamp was van het Russische leger. Dat gevoel zat dus wel goed… Eenmaal aangekomen vervolgden we onze weg door de bossen, richting het meer. Het was een grijze dag, maar ach, het was verder best lekker weer.

Op het strand bevond zich een klein politiebureau. Ziet het er niet uit als het decor van een slechte Russische film?


In het water lagen verschillende verlaten boten. Naast de boot hierboven lag een tank in het water… Heel vreemd.


Ik met mijn nieuwe aanwinst en de nog altijd bestaande “I’m having a good time” laugh!


Jump!

De natuur is hier werkelijk prachtig. Stevany en ik zijn nog steeds benieuwd naar hetgeen wat zich op de achtergrond in de verte bevindt. Op de kaart zagen we een paar kale plekken in het bos, met een Russische tekst erbij (terwijl alles normaal in het Lets wordt geschreven). Ons gevoel zegt dat ook daar minder prettige dingen gedaan werden. Zou het een werkkamp zijn geweest?


Terug in hartje Riga zagen we verschillende kunstobjecten in de bomen hangen. Vele gebouwen zijn apart verlicht en in de parken hangen emmertjes en futuristisch gevormde objecten in de bomen.
Rond 16.00 uur was het al donker, maar dat betekende niet dat de zaterdag al over was. Die avond ben ik samen met Felix en zijn ouders naar het “Steiku Hausu” geweest. Het eten was verukkelijk, en het was erg grappig dat ik wat Nederlands kon praten met Felix zijn vader, die vroeger een tijdje in Leiden heeft gestudeert. Na het eten ben ik samen met Felix nog even het park in gelopen, waar het ontzetten druk was met bezoekers voor de lichtobjecten festival. Zelfs het opera gebouw was verlicht. De ambiance was erg apart, maar zeer gemoedelijk. Door de hele stad klonken Kraftwerk-achtige beats, niet verkeerd.

Na een luie zondagmorgen besloot ik samen met Stevany om naar de Skybar te gaan voor een kopje koffie en een prachtig uitzicht. Vanuit deze bar kijk je uit over de hele stad; magnifique!


De zondagavond hebben we doorgebracht aan Krisjana Barona Iela. Daar hebben we gegeten met Chris, Justus en Anton. Er stond een machtig bord spaghetti met kaas en bacon op het menu, hmm!


Vanaf de voorkant van het hotel is dit kunstwerk te zien, wat ook deel uit maakt van de lichtshow. Een lust voor het oog! Ik kom hier niets tekort.
Geef een reactie

