Tickets

Een rustige dinsdagmiddag. Geen school, helemaal niks… Nouja, niks… Het was een zware dag voor mijn bankrekening. Ik heb werkelijk alle tickets gekocht die ik nog nodig had. Stevany en ik zijn rond 16.00 uur naar “Dome Moskova” gegaan; een vreemd gebouw met zover ik weet een Russische boekhandel, een Russische eetgelegenheid en, het belangrijkste, een Russisch reisbureau. We werden geholpen door een jong Russisch meisje, tevens de enige met kennis van de Engelse taal. Ze hielp ons met onze visa, het boeken van het hotel en de busreis. En ja hoor, het is gelukt! Wij gaan naar Rusland! Over een paar dagen kunnen we onze paspoorten weer ophalen en in januari is het dan echt zo ver. Ik zal mijn tienerjaren in Rusland achterlaten, omdat ik de 10e van januari, tijdens onze reis, 20 jaar word. Dat wordt vast een geweldige dag! Na onze boeking hebben we wat boekjes over Sint-Petersburg gekocht. Wel zo handig, ook omdat onze woordenschat niet verder komt dan “da” (ja), “njet” (nee), “spasiba” (dankjewel) en “medved” (beer). Na het verlaten van de boekwinkel liepen we, door een dikke sneeuwbui, voldaan naar huis, wetende dat het in Rusland nog een graad of 20 kouder kan zijn dan het nu al is. Misschien moet ik binnenkort toch maar eens een lange onderbroek kopen!


Dit was niet alles, ook de rest van onze reisjes zijn van top tot teen gepland. Retourtje Tallinn + hostel voor een week? Check. Retourtje Vilnius + hostel voor een week? Check. Tickets voor Dinamo Riga – Dinamo Moskou op eerste kerstdag? Check!!! Heerlijk, over een weekje ben ik klaar met school en kan ik anderhalf maand ronddwalen door de wonderlijke Oost Europese wereld, met als hoogtepunt Sint-Petersburg en zijn overvloed aan mooie gebouwen, matryoshka’s en vodkagebruikers. Oh, nu we het over vodka hebben… Een “leuk” detail… Het meisje van het reisbureau keek ons nogal raar aan toen we kozen voor twee plaatsen achter in de bus. “Weten jullie het zeker? Daar zitten de mensen die drinken… Misschien kunnen jullie maar beter wat meer vooraan gaan zitten”. Waar zijn we aan begonnen?!

Geef een reactie

