Freeze!

Ik deed het lekker rustig aan vanochtend. Ik nam de tijd voor een fijn ontbijtje en genoot van de zon, die met veel moeite door een dik wolkendek heen brandde. Rond een uur of 10 liep ik rustig richting m’n werk. Het was moeilijk om door de ijsprut heen te komen. Eenmaal voor het rode stoplicht viel mijn oog op een blauwe Audi. Deze auto had wat vreemde extra’s die ik nog nooit eerder gezien had. Het leek wel een soort politieauto, maar toch niet helemaal. Net op het moment dat die gedachte door mijn hoofd ging trok de auto enorm snel op en blokkeerde een Mercedes. Alles gebeurde op nog geen 10 meter van de plek waar ik nietsvermoedend nog steeds op het groene licht stond te wachten. Er kwamen twee (of waren het nou drie?) mannen met geladen geweren uit de Audi tevoorschijn. Ik schrok me kapot! De bestuurder van de Mercedes werd hardhandig uit z’n auto getrokken en bleef onder schot staan. Ik stond recht achter de gearresteerde, dus vanuit mijn perspectief leek het alsof de pistolen ook op mij stonden gericht. Volgens mij heb ik nog nooit zulke grote verbaasde ogen gehad. Pas na een paar seconden realiseerde ik me dat ik als de sodemieter moest maken dat ik hier weg zou komen. Ik zocht de eerste de beste stalen paal op waar ik me een beetje achter kon verschuilen. De agenten hadden moeite om de man in de boeien te slaan, maar toen dit eenmaal toch gelukt was werd hij gedwongen in de Audi te stappen. Een agent bekommerde zich om de Mercedes en met luide sirenes vertrok de Audi, gevolgd door de Mercedes, richting het centrum van Tartu. Met open mond kwam ik achter de stalen paal vandaan en wisselde ik enkele blikken van ongeloof met een paar mensen die ook getuige waren van het hele voorval. En ik maar denken dat Tartu zo’n lief, klein, schattig en onschuldig plaatsje is!
Geef een reactie

