Geen bus, raam gepraat en hevige sneeuwstormen

Vrijdag… even na vijven verliet ik het kantoor. Om 17.45 uur zou ik normaal gesproken richting Riga vertrekken. Het busstation zat vol mensen; blijkbaar was ik niet de enige die net klaar was met werken. Het viel me op hoeveel zwerver-achtige mensen er rondstruinden. Een op het eerste oog redelijk net geklede dame grabbelde in de prullenbakken op zoek naar lege bierblikjes, waar maar liefst 6 cent statiegeld op zit. Ze had zo’n typisch onverzorgd gezicht van een alcoholverslaafde. Even verderop zaten vier mannen met een soortgelijk uiterlijk. Stiekem vond ik ze best grappig. Ze deden me een beetje denken aan de ‘new kids’. Hun gedrag, hun kapsel… Het enige verschil was dat ze in plaats van ‘hé junge!” het Russische ‘hé privjet!” uitgalmden.

Om 18.15 uur was er nog geen bus te bekennen. Een zakenman uit Bayern informeerde aan de balie wat er precies loos was en vertelde me dat er vlak voor de bus een ernstig, waarschijnlijk dodelijk ongeluk gebeurd was waardoor het nog wel even zou duren voordat de bus in Tartu aan zou komen. De bus stond op dat moment nog vast in het noordoosten van Estland, uren verwijderd van het busstation waar ik stond te wachten.

Ik kocht me een reep chocolade en een biertje om de tijd een beetje te doden. Ik vond het fijn dat ik binnen kon wachten, aangezien er buiten een enorme sneeuwstorm aan de gang was. Een uur later zat ik nog steeds voor me uit te staren…

De vrouw van de informatiebalie had slecht nieuws. De bus zou pas heel laat in Tartu aankomen, of… helemaal niet. De Duitse zakenman wilde zijn zakenpartner in Riga ervan op de hoogte stellen dat hij later zou komen. Helaas was hij eerder die dag zijn telefoon kwijtgeraakt, dus ik liet hem mijn telefoon even gebruiken. Een nieuw plan ontstond. De Letse zakenpartner zou van Riga naar Valka (grensdorp) rijden om de Duitser daar op te pikken.

Het zag er niet naar uit dat de bus nog zou komen, dus dat Valka plan leek me ook wel wat. Gelukkig nodigde de Duitser me uit om mee te gaan, zodat ik uiteindelijk toch nog naar Riga kon gaan. Het voelde allemaal wel vertrouwd, dus ik besloot om niet langer in Tartu te blijven. Samen namen we de bus richting Valka. Daar aangekomen was het station al gesloten. Het was -5 en het waaide hard, dus prettig was het niet om buiten op de Letse zakenpartner te wachten. Het zou nog zeker een uur duren voordat we opgepikt konden worden, dus we besloten richting het ‘centrum’ van Valka te lopen. Twee Estse jonge jongens wezen ons de weg naar de enige plaats waar we uit de kou even konden wachten. Een restaurant. Het enige restaurant? Dat leek er op. De Duitser bestelde voor 5 euro een bord vol vis met aardappelen en ik koos voor een solanka soep om me een beetje mee op te warmen. 1,20 euro, inclusief een mandje met enorm veel brood. Niet duur! We spraken over mijn studie en over het werk van de Duitser; hij zit in de ‘ramen’. Allerhande jargon termen over milieuvriendelijke ramen vlogen de tafel over. Dat is eens wat anders…

Rond 22.30 uur kwam de Letse zakenman aan in Valka. Hij pikte ons op en vertelde over de 3 uur durende rit die hij achter de rug had. Het scheen enorm slecht weer te zijn met spekgladde wegen. Hij had gelijk. Ik heb nog nooit zo’n enorme sneeuwstorm meegemaakt! Op sommige plaatsen was het zicht amper 2 meter. Bij iedere tegenligger hield ik mijn hart vast. Gelukkig had de praatgrage gezellige Let een dikke Audi waarin ik me veilig voelde.

Ik genoot van de hilarische ‘raamverhalen’ op beurzen en begon steeds vrolijker te worden dat we Riga naderden. Na wat meer sneeuw en een bliksemschicht kwamen we eindelijk in de Riga regio aan. Om 00.30 uur werd ik vlak voor mijn huis afgezet. Ik bedankte beide mannen hartelijk.

Eindelijk, na een lange soms best wel enge reis was ik weer thuis.

Geef een reactie

