Zaiga en Alberts

Ik kan het me nog goed herinneren: 18 November 2009. De Letse Onafhankelijkheidsdag. Samen met Stevany dronk ik een Leffe in onze Belgische stamkroeg in Riga. Er kwam een wat oudere man naast ons zitten. We raakten aan de praat. Ook al vond hij het moeilijk om Engels te praten; hij deed enorm zijn best. Hij vertelde ons dat zijn vrouw gids is, en vanalles over Riga kan vertellen. Even later nodigde hij, Alberts, ons uit om met hem mee te gaan. In hartje Riga ontmoetten we zijn vrouw: Zaiga. Stevany en ik waren verbaasd over de openheid van dit koppel. Ze hadden in hun leven al veel meegemaakt, maar straalden veel levensvreugde en optimisme uit. We dwaalden door Riga, waar op dat moment waarschijnlijk ook de rest van de Letse bevolking rondliep. Zo gaat dat op onafhankelijkheidsdag. Stevany en ik genoten van alle verhalen van Zaiga en waren zelfs getuige van een lieflijk liedje dat ze samen met haar man voor ons opdroeg. We sloten de dag af met een gezellig babbeltje en een glühwein in een kroegje vlakbij de Nederlandse ambassade. Zaiga gaf haar visitekaartje aan Stevany en zei dat we altijd welkom waren voor een kopje thee. Dat zagen we wel zitten. Helaas is dat visitekaartje verloren gegaan. Ik had Zaiga en Alberts graag willen interviewen voor mijn scriptie, maar ondanks de moeite lukte het me niet om hun contact gegevens te achterhalen.

Gisteren was ik samen met Felix op weg naar de ‘Bodies Revealed’ tentoonstelling. We wilden nog even onze OV-kaart opladen voordat we echt zouden vertrekken. Ik zag twee bekende gezichten naderen. Zouden ze dat echt zijn? “Hmm, I think I just saw the people I met on Independence Day in 2009…” zei ik tegen Felix. “Really? What are you waiting for? Run!”, zei hij. Ik trok een sprintje en sprak het oudere paar aan. Het meest vriendelijke koppel stond me met een brede glimlach te woord. Ze kenden me nog! Zaiga moest me steeds even bij m’n arm vastpakken, zo enthousiast was ze. Ook Alberts stond te stralen. Eindelijk… Eindelijk heb ik ze weergevonden. Het visitekaartje dat Zaiga me na deze ontmoeting heeft gegeven blijft veilig in mijn bezit! Ik heb heel veel respect voor deze geweldige mensen en ik hoop van harte dat het me lukt om een keertje bij ze op bezoek te gaan.

Geef een reactie

