"Ja, hallo, ik woon op Lul 30" – De voor Nederlanders vreemde Estse woorden

This is one for the Dutchies!
Het komt nogal eens voor dat ik raar opkijk van sommige Estse woorden. Deze zijn een beetje flauw en hebben over het algemeen een hoog poep en pies gehalte. Mocht je stiekem wel nieuwsgierig zijn, dan heb ik hier een lijstje:
Reet – Nee, dit is geen neerbuigend woord voor kont, maar een heuse vrouwennaam. In combinatie met een ‘foute’ achternaam wordt het echter nog erger. Zo lopen hier namelijk mensen rond die Reet Made heten. Iew, aarsmade, vies. Ook Reet Tiit (inderdaad, uitgesproken als tiet) is er zo eentje. “Hoi, mijn naam is Kont Tiet, aangenaam”.
Kaksteist kuud – Een klassieker onder de buitenlanders die in Estland verblijven. ‘Twaalf maanden’ in het Ests. En hoe je dit uitspreekt? Nou, precies zoals ‘cocks taste good’!
Kutse – Een uitnodiging. Ik keek nogal raar op toen ik lieflijke kaartjes zag staan waar met grote koeienletters enkel en alleen ‘kutse’ op stond. Het doet me een beetje denken aan woorden als eetze en werkze. Ik wil alleen niet weten wat “Ok doei, kutse he!” zou kunnen betekenen als het een in Nederland geïntegreerd woord zou zijn.

Pippi Pikksukk – Hij kwam tijdens een eerdere blogpost al voorbij maar toch past hij ook binnen dit rijtje. De Estse Pippi Langkous. Pippi pik suck. Nou, daar gaat de onschuld.
Terviseks – Proost! Heeft dus niets met geslachtsgemeenschap te maken als je je drankje aanstoot met een Est.

Küttepuud – Brandhout. Hier wil ik niet eens een voorbeeld bij verzinnen.

Pikk – Een straat in de binnenstad. “Ja, hallo, ik woon op Lul 30”.
Kotzebue – Ook een straatnaam. Waarschijnlijk was iemand het kotsbeu toen de straat ontstond.
Piiskopi – Het houdt niet op met de dubbelzinnige straatnamen. Dit is er weer een.

Perekond – Familie. “Hoewel jij eerder een appelfiguur hebt, heeft zij juist meer een peren kont”.

Genoeg flauwigheid. Het wordt tijd dat de vakantie aanbreekt! Nog twee examens te gaan…
Geef een reactie

