Deense pepernoten in Litouwen

Een aangename verrassing; tijdens een lange wandeling op een zonnige maandag middag kwam ik een supermarkt tegen van de Finse keten Prisma. In Estland kocht ik aldaar altijd mijn portie drop en knäckebröd, dus ook dit maal beproefde ik mijn geluk. En verrek, salmiakki, het zwarte Finse goud, nog beter! Niet zoveel keuze als in Nederland of Scandinavië, maar het kon er zeker mee door. Ook nam ik een pot pindakaas mee met op het etiket PINDA (spatie) KAAS – seimig und lecker. Hollandser dan dat kun je pindakaas toch haast niet beschrijven in het Duits. In het koekjesschap vond ik tot mijn grote verbazing pepernoten in een nogal kerst-achtige verpakking. Ze zagen een tikje bleekjes en droegen de naam pebernødder. Ok, ze hebben dus ook pepernoten in Denemarken? En deze eten ze tijdens kerst i.p.v. Sinterklaas? En, het overschot wordt vervolgens gedumpt in een Finse supermarkt in Litouwen? Hm, wat toch weer een ontdekkingen! En verrek, ze waren nog lekker ook. Wel een beetje anders dan de Nederlandse pepernoten (of zoals de Pietjes Precies me nu streng zouden corrigeren: kruidnoten). Ik vond ze wat meer amandel-achtig in vergelijking met de Nederlandse lekkernij. Weet je wat ik trouwens de allerbeste combinatie vind? Nederlandse kruidnoten met een glas karnemelk, en dat ze dan zo lekker week worden en in je mond uiteenvallen. Dit zal voor een aantal misschien wat kotsneigingen opwekken, maar serieus, het is heerlijk.

 Deense pepernoten uit een Finse supermarkt in Litouwen verorberd door een Nederlandse die nodig haar pepernoten quotum (slechts 2 zakjes) van 2013 moest opkrikken. Gelukt! De portie Heksehyl (ook Deens trouwens) was eveneens geweldig, ook al dachten de Litouwse middelbare scholieren die ik vorige week les gaf daar anders over. 
Geef een reactie

